Pokud vytváříte aplikace pro Windows 8, máte dvě možnosti. Můžete vytvářet klasické desktopové aplikace, nebo aplikace pro Windows Store, které jsou určeny pro nové uživatelské rozhraní. Windows Store je nový a pro uživatele velmi jednoduchý způsob, jak si nainstalovat aplikaci. Windows Store aplikace procházejí přísnou certifikací, takže jsou pro uživatele bezpečné a navíc se instalují do uživatelova profilu a nezanášejí systém jako celek.
Distribuce desktopových aplikací se nijak nezměnila a je stejná jako u Windows 7. Když budete psát podnikové aplikace pro nové uživatelské rozhraní, nemusíte aplikaci distribuovat přes Windows Store, ale můžete také využít systémové politiky ve firemní síti. A jak je to tedy s distribucí pomocí Windows Store?
Registrace
Nejdříve se musíte zaregistrovat jako distributor aplikací Windows Store na https://appdev.microsoft.com/StorePortals. Registrace je platná po dobu jednoho roku a je zpoplatněna částkou 49 USD pro fyzickou osobu a 99 USD pro právnickou osobu. Pokud jste předplatitelé MSDN nebo jste studenti zaregistrovaní v projektu Dreamspark, máte tuto registraci zdarma. Během registrace budete muset zadat údaje o své platební kartě kvůli ověření identity. Z karty vám bude stržena malá částka v jednotkách USD. Tuto částku, resp. ověřovací kód, pak budete muset zadat zpět do registrace, jako ověření identity. Potřebné údaje najdete na výpisu z účtu a částka je obratem vrácena.
Příprava aplikace pro certifikaci
Windows App Certification Kit (WACK) je nástroj pro otestování aplikace před jejím odesláním na Windows Store. Pokud aplikace neprojde WACK, tak nemá smysl se pokoušet ji na Windows Store publikovat. WACK je samostatná aplikace, která se nainstaluje společně s Visual Studio 2012. Testovat je potřeba balíček sestavený jako Release, ne Debug. Se vším vám pomůže Visual Studio 2012. Potřebné příkazy hledejte v nabídce STORE.
Certifikace
Po přihlášení na portál Windows Store je třeba vybrat příkaz Odeslat aplikaci. Nato se vám zobrazí formulář, který musíte celý vyplnit. Dokud to neuděláte, nezpřístupní se tlačítko Odeslat k certifikaci.
Na co si dát pozor?
Název aplikace – musí být na Windows Store unikátní a musíte na něj mít autorská práva.
Podrobnosti o prodeji – zde nastavujete, kde se bude aplikace prodávat. Nejde o jazykové verze! Můžete tedy aplikaci v češtině klidně prodávat na čínském Windows Store.
Věkové hodnocení a certifikáty hodnocení – pozor na obsah „pro dospělé“. Není povolen v žádné podobě.
Balíčky – pokud budete mít problém s nahráním balíčku, je potřeba asociovat balíček pomocí Visual Studio 2012 se jménem aplikace na Windows Store. Opět využijte nabídku STORE ve Visual Studio 2012.
Popis – zde budete vyplňovat tolik popisků, kolik máte jazykových verzí.
Nejčastější důvody zamítnutí aplikace
Pokud vám byla certifikace aplikace zamítnuta, není nic ztraceno. V převážné většině případů, se kterými jsme se setkali, se jednalo o chybně nebo nedostatečně vyplněné podklady k certifikaci.
1.1 Your app must offer customers unique, creative value or utility in all the languages and markets that it supports
Tady se dá hodně ovlivnit přidáním informací o aplikaci do Notes to Testers. Pokud migrujete aplikaci z jiné platformy, přidejte o tom informaci a počet stažení aplikace na konkurenční platformě. Také je dobré např. přidat informaci o službě, ke které děláte klienta. Tester nemusí nutně znát situaci v konkrétní zemi a v konkrétním segmentu trhu.
1.2 Your app must be fully functional when the customer gets it from the Windows Store
Pokud vaše aplikace potřebuje přihlašovací údaje, musíte pro testery vytvořit účet a informaci o tom dát do Notes to Testers.
- Aplikace musí mít stejnou funkčnost ve všech podporovaných jazycích.
- V popisu aplikace nesmíte uvádět funkčnost, kterou aplikace nemá. A dejte návod testerům, jak avizovanou funkci použít.
- Pokud aplikace potřebuje přístup k Internetu, otestujte, jak se bude chovat při úplně prvním spuštění na počítači hned po instalaci, s vypnutým přístupem k Internetu.
- Aplikace vyžaduje specifický HW? Uveďte to!
- Aplikace funguje jen v některé zemi (např. televizní přenos) – nezapomeňte na to v popisu.
3.2 Your app must not stop responding, end unexpectedly, or contain programming errors
Testujte, testujte, testujte…
3.5 Your app must fully support touch input, and fully support keyboard and mouse input
Stejné řešení jako u bodu 3.2. Aplikaci je třeba řádně otestovat. Nejčastější problém je, že při použití jednoho způsobu ovládání se aplikace chová korektně, ale vizuálně, např. zvýraznění vybrané položky, ne.
3.8 Your app must meet the basic performance criteria on a low-power computer
Tento problém by měl odhalit WACK. Opět řešení jako u bodu 3.2 a ještě k tomu optimalizujte, optimalizujte, optimalizujte… Týká se to zejména doby startu a uspání aplikace.
4.1 Your app must comply with the following privacy-related requirements
Prohlášení o ochraně soukromí, Privacy policy, se zadává jako odkaz do popisu (Description) aplikace. Je to odkaz na dokument, který musí být veřejně dostupný na Internetu.
Prohlášení o ochraně soukromí musíte mít vždy, když přistupujete k osobním informacím uživatele (webová kamera, mikrofon, lokace, SMS, dokumenty, Internet, historie použití aplikace) a když cokoliv ukládáte mimo uživatelův počítač, např. dosažené skóre ve hře.
Prohlášení o ochraně osobních údajů musí být lokalizováno do všech podporovaných jazyků aplikace.
6.2 Your app must have a Windows age rating, and you must submit third-party ratings for your app if you have them
Platí zde podobné doporučení jako u bodu 4.1. Pokud přistupujete k osobním informacím uživatele, je doporučeno použít hodnocení alespoň 12+.
6.5 You must localize your app for all languages that it supports
Aplikace má v některém z jazyků omezenou funkcionalitu nebo není lokalizován obsah pro popis aplikace (Description).
6.8 You must provide at least one screenshot of your app
Tady je opět nejčastěji na vině lokalizace. Snímek obrazovky a popisek musí odpovídat jazyku, pro který právě vyplňujete popis aplikace, Description.
Zkuste nové cesty
Distribuce aplikací prostřednictvím Windows Store je novou možností, jak oslovit zákazníky v širokém prostoru, kam lze prodat spoustu dobrých nápadů. Když dodržíte pravidla, otevře se vám volné pole působnosti. Je zbytečné čekat a nechat se předběhnout konkurenty, kteří jsou novinkám otevřenější, že?
Štěpán Bechynský | Microsoft ČR