Agilní metodiky se zabývají otázkou, jak pružně plánovat a organizovat práci, aby finální výrobek (což ani nemusí být software) odpovídal požadavkům zákazníka a byl mu včas dodán. Společným jmenovatelem bývá úzká a velmi častá spolupráce mezi dodavatelem a zákazníkem po celou dobu projektu, časté inovace v krátkých iteracích zohledňující i průběžné změny a nové požadavky. Na druhé straně stále existuje mnoho odvětví a kritických softwarových projektů, kde je kladen důraz na dokonalý proces vývoje s velkou mírou formalizace. Společnosti mají zavedeny a certifikovány modely jakosti a řízení softwarových procesů, např. CMMI (Capability Maturity Model Integration), které většinou vyžadují přijetí těžších formálních metodik nebo úpravu agilních postupů.
Moderní softwarové prostředí a týmová infrastruktura by tedy měla umět podporovat projekty vyžadující jak „těžké-formální“, tak i „lehké-agilní“ přístupy.
Výběr vhodné metodiky vývoje softwaru
Při výběru metodiky organizace práce je nutno brát v úvahu mnoho faktorů jak z hlediska softwarového týmu, tak projektu, který bude tým tvořit. Máte na výběr celou škálu možností, od formálních jako RUP, CMMI až po velmi lehké typu Extreme Programming.
Microsoft Team Foundation Server 2012 nabízí přímo při instalaci některé nejčastěji používané procesní šablony podporující konkrétní metodiky.
Pokud požadujete jinou metodiku, není problém stáhnout či vytvořit vlastní procesní model, případně si některý upravit.
Použití agilních technik s podporou agilních nástrojů
Agilní metodiky musí být podpořeny konkrétními agilními technikami a nástroji, které celému softwarovému týmu a koncovému zákazníkovi pomáhají spolupracovat a průběžně dodávat software s požadovanou hodnotou. Ve Visual Studiu 2012 jsou podporovány prakticky všechny agilní techniky, a to často i specifickými nástroji. Níže je krátký přehled oblastí, které se řeší nejčastěji:
Otevřená komunikace a flexibilní řízení s rychlou reakcí na změny
Agilní týmy preferují co nejotevřenější komunikaci a průběžné plánování Sprintů, správu Backlogu a flexibilní řízení týmu. Vše najdete v novém Visual Studiu/TFS 2012, přístupné pomocí webového prostředí, či s otevřeným rozhraním API pro přístup z jiných nástrojů, jako je Excel nebo MS Project. Vše samozřejmě doplněno detailním reportingem na týmovém portálu.
Úzká a bezproblémová spolupráce mezi vývojáři, testery i ostatními účastníky
Zapojení všech účastníků do jednotné infrastruktury Team Foundation Server (jednotná databáze) zajišťuje ideální a přímý tok informací v týmu a kompletní provázanost činností a jejich výstupů navzájem. Vývojáři dostávají přesně zdokumentované chyby od testerů používajících prostředí Microsoft Test Manager, případně výstupy ze zátěžového testování nebo i chybové logy z produkčního prostředí. Mohou si navzájem dávat ke kontrole svůj kód (Code Review) nebo bezproblémově a rychle přecházet z projektu na projekt (Suspend/Resume). Provozní IT oddělení mohou hlásit chyby aplikací s kompletním debug logem (Intellitrace). Ty mohou být automaticky přiřazeny k daným verzím zdrojových kódů, testů a dalších metadat konkrétního vydání provozního softwaru.
Automatizace testování a kontroly architektury, kontinuální integrace
Pravidelné a časté sestavování průběžných buildů s automatizací testů (nejenom unit testy, ale i manuální nebo zátěžové testy), doplněné kontrolou dodržování dohodnutých architekturních principů a zásad, vede k radikálnímu zkrácení iterací a včasnému odhalování chyb. Vše je samozřejmě podporováno i v rámci Visual Studio Virtual Lab Management.
Zákazník se účastní návrhu, vývoje, průběžného testování
Pomocí nástroje Visual Studio StoryBoarding kooperuje zákazník na návrhu prostředí. Microsoft Feedback Client je určen pro přijímání zpětné vazby od koncových uživatelů. Licenční podmínky Visual Studio/MSDN umožňují navíc bez nutnosti komerčních licencí provozovat nastálo neomezené uživatelské akceptační prostředí.
Více informací najdete na www.msdn.cz/alm.
Jiří Burian | Microsoft ČR