Nejběžnějším způsobem, jak pořídit nový ekonomický systém, bývá standardní nákup licencí a implementační služby se všemi výhodami, ale i negativy, která k tomu patří. Zákazník pak disponuje robustním systémem, který ošetří veškeré ekonomické a výrobní procesy v jeho společnosti. Na druhou stranu musí počítat s mohutnou počáteční investicí, časem nutným k implementaci a také s opakovanými nákupy licencí, nutností pořizovat a obnovovat servery a hradit další náklady na provoz. Proti této „klasice“ stojí model poskytování ERP systémů formou služby (SaaS). Chcete se nechat inspirovat?

externí autořiexterní autoři
Cloud ServicesCloud Services
17.03.2015 16:23:0017.03.2015 16:23:00

externí autoři

externí přispěvatelé magazínu softwarový QUAS

ALSO Czech Republic s.r.o.
+420 222 512 201
+420 603 442 434
daquas@daquas.cz
Anny Letenské 7, Praha 2

Hostované ERP

Nejběžnějším způsobem, jak pořídit nový ekonomický systém, bývá standardní nákup licencí a implementační služby se všemi výhodami, ale i negativy, která k tomu patří. Zákazník pak disponuje robustním systémem, který ošetří veškeré ekonomické a výrobní procesy v jeho společnosti. Na druhou stranu musí počítat s mohutnou počáteční investicí, časem nutným k implementaci a také s opakovanými nákupy licencí, nutností pořizovat a obnovovat servery a hradit další náklady na provoz.
Proti této „klasice“ stojí model poskytování ERP systémů formou služby (SaaS). Chcete se nechat inspirovat?

Tradiční strach pustit nejcitlivější data z firmy je masivním nástupem cloudových technologií postupně překonáván. Mnozí zákazníci si uvědomují, že svá data budou mít podstatně lépe ochráněna v zabezpečených datových centrech než na svých serverech. Rychlejšímu rozhodování ale brání i to, že téměř všechny firmy používají nějaké informační systémy nakoupené v minulosti. Udělaly investici, kterou logicky nechtějí zahodit. Ovšem při detailnější kalkulaci nákladů nutných pro udržení dané technologie v provozu, pro přechod na nové verze systémů a na placení ročních udržovacích poplatků docházejí postupně k závěru, že je pro ně ekonomicky výhodnější přejít na používání softwaru formou pronájmu.

Pro menší a střední firmy je tento model jednoznačně výhodný. Navíc se tak i menší firma může dostat ke špičkovému informačnímu systému a k robustní infrastruktuře, kterou si dříve mohly dovolit jen firmy značně velké.

Impulsem k přechodu do cloudu bývá často situace, kdy novou verzi ERP systému není možné provozovat na současném hardwaru nebo když firma zdárně expanduje a potřebuje rozšířit funkcionalitu informačního systému.

Jednou z cest dostupných v České republice – tedy s lokální podporou a odborným zázemím – je cloudová služba Dynamics Online NAV.  Byla vytvořena na základě poptávky menších a středních firem. Jedná se o standardizovaný ekonomický software poskytovaný formou služby: pro automatizovanou správu financí a evidenci majetku, řízení nákupních a prodejních procesů i skladových operací. Rozšíření o základní manažerské nástroje v podobě přednastavených sestav a analýz poskytuje majitelům a managementu firem komfortní přehled o stavu a hospodaření firmy.

Jádrem služby je Microsoft Dynamics NAV (dříve Navision). Služba Dynamics Online NAV je provozována v prostředí Microsoft Azure a je integrovaná s Microsoft Office 365. Výhodou pro uživatele je jednotné prostředí, kdy není třeba nic nastavovat ani instalovat. Výstupy lze jednoduše dále analyzovat, sdílet s kolegy a publikovat interně i externě. To poskytuje uživatelům vysoký komfort.

Zákazník má možnost ke službě Dynamics Online NAV připojit rovněž Microsoft Dynamics CRM Online, pokud potřebuje řešení pro podporu získávání nových zákazníků a péči o ně.

Služba Dynamics Online NAV je provozována vždy na aktuální verzi produktu Microsoft Dynamics NAV, který pro ukládání využívá databázový server Microsoft SQL. Klientský přístup je zajištěn buď pomocí standardního klienta Windows, nebo je možné využití plnohodnotného webového rozhraní.

Celé prostředí je postaveno na sdílené infrastruktuře využívající tzv. „multitenantní prostředí“, které zabezpečuje vysokou bezpečnost a výkon celé aplikace. Uživatelé využívají Microsoft Office 365, který je součástí instalace v prostředí Microsoft Azure.

Pokud zákazník potřebuje specifické programové úpravy na míru, je možné přejít i do varianty privátního cloudu při zachování některých výhod sdíleného prostředí.

Ukázka architektury sdílené aplikace

Pronájem softwaru je mnohem flexibilnější cestou k řešení potřeb – i když jde o systém ekonomického řízení podniku. Zákazníci mohou platit jen za ty uživatele, kteří v daném měsíci se systémem skutečně pracují. Šetří především čas, investice i náklady na IT a neoddiskutovatelným pozitivem je i minimální dopad do cash-flow jejich společnosti.

Dita Burianová, WEBCOM, dita.burianova@webcom.cz