Poslední dobou se stále častěji prezentacemi, články, webovými stránkami a obchodními rozpravami mrská sousloví „jako služba“. Software jako služba, platforma jako služba, infrastruktura jako služba… IT jako služba… A dost možná, že se v té větě skrývá tajemství. Tajemství, které odhaluje, proč stále častěji dochází k neshodám až konfliktům mezi „dodavateli“ a „odběrateli“ IT. IT totiž nemá být „jako služba“. IT je služba! Respektive: potíže nastávají právě tehdy, když IT službu neposkytuje, když si dodavatelé IT (lhostejno, zda interní či externí) neuvědomují dostatečně, že jejich posláním (anebo i méně vznešeně: náplní jejich práce) je sloužit byznysu, podporovat jeho aktivity, především pak pomáhat mu vydělávat a šetřit peníze.

Darina VodrážkováDarina Vodrážková
SlužbySlužby
12.12.2012 17:03:0012.12.2012 17:03:00

Darina Vodrážková

licenční expert a konzultant

ALSO Czech Republic s.r.o.
+420 222 512 201
+420 603 442 434
daquas@daquas.cz
Anny Letenské 7, Praha 2

Ať slouží!

Poslední dobou se stále častěji prezentacemi, články, webovými stránkami a obchodními rozpravami mrská sousloví „jako služba“. Software jako služba, platforma jako služba, infrastruktura jako služba… IT jako služba… A dost možná, že se v té větě skrývá tajemství. Tajemství, které odhaluje, proč stále častěji dochází k neshodám až konfliktům mezi „dodavateli“ a „odběrateli“ IT. IT totiž nemá být „jako služba“. IT je služba! Respektive: potíže nastávají právě tehdy, když IT službu neposkytuje, když si dodavatelé IT (lhostejno, zda interní či externí) neuvědomují dostatečně, že jejich posláním (anebo i méně vznešeně: náplní jejich práce) je sloužit byznysu, podporovat jeho aktivity, především pak pomáhat mu vydělávat a šetřit peníze.

Okolo peněz se točí všechno. Ovšem nejde ani tak o to, kolik jich utratíte, jako o to, jak se vám vrátí – kolik na těch utracených penězích vyděláte. Prosté „čím víc, tím víc“ tady asi nefunguje. Amalgamem, který rozhoduje o návratnosti vložených peněz (všimněte si, jak se vyhýbám slovu investice), je rozum. Ano, ten totiž rozhoduje o tom, jestli peníze vložíme do smysluplných činností a aktivit, nebo jen do vzduchu za oknem své kanceláře na čtrnáctém poschodí.

Zadání a smysl

Má-li nějaká činnost být smysluplná, lze o ní jistě říci, že je cílená. Cílená = má definovaná očekávání, předem určené výsledky, k nimž má vést. Jste si jisti, že vaše IT aktivity mají jasně stanovené cíle? A že jste o nich ve shodě? Dodavatelé i odběratelé IT? Pokud si jisti jste, nezabere vám příliš mnoho času na nějaké poradě teď před koncem roku, nebo bezprostředně po začátku toho nového, tyto cíle rekapitulovat, ukázat, kam jste se v jejich plnění dostali a jak budete postupovat k světlým zítřkům dále. Jestli vám to připadá jako „špinavá marketingová praktika“, tak se neodříkejte. Hovoříme-li, jak je dnes radostným zvykem, o „interním zákazníkovi“, kterému IT oddělení dodávají své služby, pak nás nepřekvapí, že do zákazníka – má-li být spokojen – je potřeba nějaký ten marketing investovat.

Jestli si ovšem tak docela nejste jisti, zda vaše společně definované cíle – aneb: Co má vlastně IT pro byznys dělat? – nejsou natolik vágní, že by vám to zabralo ne 7 minut, ale dvě tři hodinové porady plné vášní a rozporů, tak ty porady ale hned naplánujte do svých kalendářů. Tedy do kalendářů vašich zadavatelů i svých. Když není definován cíl, nedá se do něj dojít! Víte to? Věřit, že náhodně trefíme někam, kde se nám bude líbit, to se dá na nedělním rodinném výletě uprostřed léta – ovšem ne tam, kde každý krok, každý úsek cesty, stojí desítky či stovky tisíc korun. (Jestli vám připadá, že přeháním, že do vašeho IT už několik let nikdo žádné stovky tisíc neinvestoval, mrkněte se třeba jen na výplatní pásku. I to jsou peníze, že? A pravidelně. Vcelku pravidelně… Každý měsíc.)

Bez dobrého zadání nemůže vzniknout dobré řešení. To nepřekvapí. Co mě překvapuje, je, jak často se v dnešní době zadání pro IT zužuje na větu: Hlavně ať nás to moc nestojí! V honbě za touto větou se pak často vytrácí původní smysl – co nám to má přinést. V úspěšném finále to pak často moc nestojí, ale také to moc nedělá. Efektivita?? No comment.

Platby za IT

Vraťme se zpět k původní úvaze: IT je služba. Službě sluší flexibilita, škálovatelnost (oběma směry, nejen do oblak), poplatky za její využití, nízké vstupní investice. Dnešní IT spotřebuje více peněz za software než za hardware. Z doby, kdy tomu bylo naopak, jsme si zvykli na to, že z investice do hardwaru umíme udělat pravidelné poplatky cestou leasingu. Teď by tedy bylo potřeba, umět něco podobného i se softwarem, který zasahuje do cashflow podniků ještě o něco rušivěji. Takové modely už dávno existují, jen se o nich stále málo ví. Pojďme si je tedy zrekapitulovat, ať víte, jak snadno zaměnit softwarové CAPEXy za ekonomům milejší a přijatelnější, a realitě byznysu lépe odpovídající OPEXy.

Většina tradičních klientů společnosti DAQUAS už tohle všechno dávno zná. Ovšem protože 83. číslo našeho časopisu mimořádně oslovuje také další čtenáře, klienty našich partnerů, jejichž doménou a specializací nejsou licence, ale implementace a další práce se softwarem, stojí za to si některé dosud málo používané modely připomenout. Budeme samozřejmě hovořit především o licencích pro produkty společnosti Microsoft, ale věřte mi, softwaroví výrobci mají obvykle velmi podobné „nápady“, takže co najdete tady, můžete směle hledat i jinde – a dost možná budete úspěšní. To jen Microsoft ke svým třem stovkám produktů umí nabídnout i cca 15 různých cest, nákupních modelů.

Hledejte „S“

Ve všech modelech, o nichž chci zde psát, se totiž toto písmeno signifikantně vyskytuje. Symbolicky. Souvisí s tou službou, servisem…

Pronájemní smlouvy: Open Value Subscription a Enterprise Agreement Subscription

Tyto dva modely jsou určeny firmám, které chápou výhodu standardizace. Chtějí svým uživatelům poskytnout jednotné prostředí, protože tuší, že jeho správa je nejlevnější a jeho užitek vysoký, protože ti, kdo s ním pracují, se velmi efektivně podporují mezi sebou navzájem, učí se jeden od druhého, radí si – prostě neztrácejí čas. Zároveň si takové firmy nezavírají cestu k novinkám, protože si uvědomují, že software se mění podle potřeb trhu, na základě inspirace dané požadavky uživatelů, a že se jim vlastnosti nových verzí budou hodit k tomu, aby byli rychlejší, úspornější, srozumitelnější, přesvědčivější, lépe komunikovali, měli situaci pod kontrolou.

Jak to funguje? Nabízejí se produkty ze standardní platformy, složené z operačního systému, Office a licencí pro přístup k základní sadě serverů (Windows, Exchange, SharePoint, Lync, SC Configuration Manager a SC Endpoint Protection). Tím je zajištěna komunikace, spolupráce, péče o stanice a antivirové zabezpečení. Touto platformou se pokryjí všechna zařízení ve firmě. Jednou do roka. Stačí spočítat, kolik jich je (pokud více než 250, můžeme využít cestu Enterprise Agreement) a odvést platbu na 12 měsíců. Pokud počítače přibydou, neděje se nic – až do dalšího výročního počítání. Prostě je jen provozujete. Když ubydou, o dalším výročí jich nahlásíte méně. Ostatní produkty mimo platformu lze také pronajímat na roční bázi – pokud bude potřeba jiná skladba, jiné počty, jiné edice – všechno lze o výročí pohodlně změnit.

Online Services: Office 365, Windows Intune, CRM Online a ještě budou další…

Ještě větší volnosti lze využít tam, kde zvolíte již hotové služby poskytované přímo společností Microsoft. Platby jsou pak obvykle měsíční, závazek trvá jen první rok, pak již můžete ubírat i přidávat po libosti. Co je velmi málo známá, ale užitečná vlastnost licencí USL (User Subcription License, jak se říká licencím pro využití Online Services), že je lze v určitých případech využívat také pro přístup k vlastní infrastruktuře „on-premise“, a třeba také to, že produkt Office, který můžete touto cestou získat, není jen online, ale je nainstalován na počítačích – a to dokonce až na 5 PC a 5 zařízeních typu tablet/smartphone jednoho uživatele.

Služby poskytované Service Providers

Poskytovatelé služeb, kteří uzavřeli se společností Microsoft smlouvu SPLA (a je jich u nás už více než 200), vás mohou zbavit starostí o licence a legal compliance tím, že vám software poskytnou jako součást své služby – ať již půjde o hosting či outsourcing. I zde je možné navrhovat zajímavé a efektivní „přechodové“ kombinace licencí od poskytovale s licencemi, které si zákazník pořídí či pořídil v jiných programech. Pozor však na situace, kde virtuální dedikované servery provozující licence z tradičních nákupních modelů „pobíhají“ po hardwaru sdíleném více nezávislými subjekty, klienty datacentra. To je povoleno jen za situace, kdy jsou tyto licence pokryty Software Assurance (je to speciální výhoda, nazývaná License Mobility through SA).

Splátkové smlouvy: Open Value a Enterprise Agreement

V názvu v těchto smluv písmenko S nenajdete. Snad jen to, že jsou splátkové. V jistém směru u nich můžete užít větší volnosti (bez závazku pokrývat celou společnost), ovšem zase znají jediný směr: rovně a nahoru (nepočítají s tím, že by počítačů a licencí mohlo ubývat). I tak se po celou dobu trvání (tři roky) chovají jako služba – a tedy zase Opexy místo Capexů.

Správně počítáte

Tohle nebylo 15 modelů. A já navíc prozradím, že my jich umíme dát dohromady více než 18… A pak všelijaké permutace, variace, kombinace. S tím vším se už ovšem musí umět hrát. Ruka plná karet. S nimi se lze dopočítat výsledků, které se budou líbit jak oddělení IT, tak ekonomickému vedení společnosti. Namísto investice s neurčitou návratností můžeme poskytovat službu s rozloženými náklady.

Nechtěla bych, aby tenhle článek předčítal můj nejmenší synek, který má ještě trochu potíže se sykavkami. Znělo by to, jako když přemlouval had Adama a Evu. Je to samý software, služba, smysl…

Jenže o to právě jde? Pojďte s námi okusit jablko poznání. Ukážeme vám, že ráj může být i na zemi.