Blíží se ukončení podpory dvou často nasazovaných serverových produktů. Bude proto potřeba je upgradovat, modernizovat a transformovat prostřednictvím aktuálních verzí systémů. Na rozhodování a řešení máme méně než půl roku.
Kdyby to někdo náhodou nevěděl, tak od 25. května 2018 platí i v České republice nařízení EU o ochraně osobních údajů, známé také pod zkratkou GDPR. Díky němu všichni v postavení „subjektu údajů“ získáváme nová práva, o kterých vás chce nyní informovat společnost DAQUAS, tentokrát jako „správce údajů“.
Když mi kolega Pilař (ano, říkám profesionálům z IT kolegové, přestože jsem nedošla dále než k maturitě z programování a studia na filosofii úspěšně přetřela i to… říkám jim tak proto, že nás pojí společný cíl. A to stačí) jednou ve slabé chvilce prozradil, že by chtěl napsat článek o tom, jak by uživatelé více než restrikce a kontrolu potřebovali průvodce celým tím nepřehledným světem technologií a jejich možností, nadchlo mě to. Naprosto jeho názor sdílím – a snažím se obklopovat samými osvícenými profesionály, kteří uvažují podobně.
Pak jsem si to jeho povídání přečetla… a musela jsem k němu napsat „svou půlku“.
A přišlo mi to moc hezké a pro naše přátelství signifikantní. Málem jsme se totiž chytli. Každý za „ty své“. On je ajťák par excellence, takový ten s hlubokými znalostmi věcí, z nichž já chápu sotva předložky (a citoslovce), a já jsem to, co se označuje nepěknou, leč výstižnou zkratkou BFU. Naštěstí oba máme schopnost stoupnout si do bot toho naproti.
A to přesto, že se říká, že chlap a ženská spolu nikdy nemůžou vyjít. Proto, že každý chce něco úplně jiného. Chlap ženskou. A ženská chlapa.
Ajťáci a uživatelé nemůžou být jedni bez druhých. Věděli jste to?
Společnost Microsoft nabízí rovný tucet způsobů, jak si pořídit její produkty a služby. Zkusíte si na tři z nich vzpomenout? Dnes přinášíme zprávu o šťastné třináctce – novém modelu pro dodávání cloudových služeb O365, Azure a nástrojů Dynamics Online. Je to program Cloud Solution Provider (CSP). Něco, co tu až do roku 2016 citelně chybělo.
Ctěné čtenáře softwarového QUASu je nejspíš už docela zbytečné přesvědčovat o tom, že software se nedá dobře zašpuntovaný uskladnit vleže v konstantních teplotách 10–12 °C. Že stárnutím nenabývá na hodnotě, nýbrž kysne, kazí se. Takže není proč do něj investovat. Namísto investičních nákladů je lépe utrácet jinak, v modelech, v nichž se platí za aktuální použití aktuální verze.
Rychlý technologický rozvoj a globalizace s sebou přinesly nové výzvy pro oblast ochrany osobních údajů. Rozsah shromažďování a sdílení osobních údajů významně vzrostl. Technologie umožňují jak soukromým společnostem, tak orgánům veřejné moci využívat při provádění jejich činností osobní údaje v nebývalém rozsahu. Fyzické osoby stále častěji své osobní údaje zveřejňují, a to i v globálním měřítku. Technologie změnily ekonomiku i společenský život…
V dnešním světě jsou technologie klíčovým prvkem, který pomáhá řešit nejrůznější problémy a zadání. S jejich pomocí organizujeme své soukromé i profesní životy. Používáme chytré telefony, dotykové počítače, sociální sítě či portály ke sdílení dokumentů a fotografií. Informace ze všech oborů hledáme na Internetu místo objemných svazků slovníků v knihovnách. Nakupujeme v e-shopech. Překonáváme hranice bez pasů a víz. Vaříme, pleteme pomlázky, učíme se quickstep podle YouTube, potkáváme dávné spolužáky či nové lásky po Skypu, čteme knihy, hrajeme si… a u toho všeho můžeme využít dalšího rozměru, který do tradičních oblastí života vnáší počítač. My se to učíme – a naše děti už takhle rostou. Je to pro ně stejně samozřejmé, jako pro nás byla v dětství televize, telefon a kalkulačka. Tomuto trendu se jistě musejí přizpůsobovat i vzdělávací instituce, pokud nemají ztratit kontakt se svými klienty – dětmi, studenty.
Ani kuře zadarmo nehrabe? A přece, jsou věci, které lze vyvažovat zlatem (jako je třeba otevřená cesta k vědomostem a know-how), a přitom jsou dostupné i zdarma. Stačí o nich jen vědět – a najít si čas je využít. Samozřejmě: i čas jsou peníze. Ovšem v tomto případě jde o investici, která se rychle vrací. Lepší znalosti vás ušetří mnoha pokusů, omylů i ztrát. Nebojte se učit. Není potřeba kvůli tomu napřed dělat chyby.
Outlook, Excel, PowerPoint a Word – nejčastější nástroje všech kancelářských pracovníků. Postupně k nim přibývají další a další. SharePoint, Skype for Business, OneDrive for Business, Yammer. Cestou potkáváme InfoPath, Power BI, Delve…
Jak jste s nimi spokojeni? A dokážete z nich dostat maximum? Mohla by vaše firma něco ušetřit (čas či peníze či chyby), kdyby je všichni uměli o něco lépe, více používat? Je téměř jisté, že ano. Co není tak zřejmé, je co, kdo a jak jim v tom může pomoci. Bude to nová verze? Několik dní hromadného školení? Ochotnější podpora?
Máte ve firmě oddělení nákupu či aspoň dedikovaného nákupčího? A jak dobře rozumí otázkám IT? Skutečně může dobře rozhodovat o tom, kdo je správným dodavatelem licencí a služeb pro vaše IT oddělení? Ví, podle čeho posuzovat jeho kvalitu? Zná víc, než jen porovnat čísla a vyjednat slevu? Možná by bylo efektivnější dát důvěru profesionálům, kteří se u vás zabývají provozem IT, aby si vybrali partnera podle svých potřeb. Odkud se vlastně bere nápad, že nejlevnější = nejlepší?