Ondřej Soukup

technický specialista ALSO Czech Republic s.r.o.
+420 222 512 201
+420 603 442 434
daquas@daquas.cz
Anny Letenské 7, Praha 2

Ondřej Soukup

Windows Server 2012: další licence úplně jinak

Letos představila společnost Microsoft nové verze několika svých klíčových produktů, jako jsou SQL Server, System Center a nyní i Windows Server. U všech těchto nových verzí došlo nejenom ke změnám technického rázu, ale také k menším či větším změnám v licenčních podmínkách. Změny vedou ke zjednodušení licenční politiky a snazší cestě k vytvoření efektivně fungující a řádně spravované IT infrastruktury.


Microsoft Product Activation

Pořízení licence softwaru je jen prvním krokem k jeho úspěšnému užívání. Následuje instalace a v mnoha případech aktivace. Aktivace je proces vytvoření vztahu mezi konkrétním produktovým klíčem a konkrétním zařízením, na něž se licence vztahuje. Jejím primárním cílem není ztrpčovat život uživatelům, kteří si licenci poctivě koupili, ale co možná nejefektivněji bránit v užívání těm, kteří na rozdíl od těch prvních na software nemají legální nárok. V následujících řádcích objevíte informace o způsobech a významu aktivace produktů Microsoft, především operačních systémů Windows a aplikací Office 2010.


BPOS: hostované služby společnosti Microsoft

E-mailová komunikace je již určitou dobu existenční záležitostí mnoha podniků. Dalším trendem je nárok na stálé zvyšování produktivity zaměstnanců, efektivnější sdílení informací v rámci společnosti i směrem k zákazníkům. S tím samozřejmě rostou i nároky na bezpečnost dat. Jednou z možností, jak si naplnění těchto potřeb zajistit, je využít Business Productivity Online Suite (BPOS) od společnosti Microsoft. Jedná se o balíček online služeb obsahujících Exchange Online, SharePoint Online, Office LiveMeeting Online a Office Communications Online. BPOS dokáže na vysoké úrovni zajistit e-mailovou komunikaci a jiné groupwarové funkce, Instant Messaging, Document Management, Shared Workspaces, Presence a Web Conferencing. Protože se jedná o online služby, může uživatel pracovat v podstatě všude, kde má připojení k Internetu, a s použitím aplikací Office i tam, kde nemá. BPOS je určen jak pro malé firmy (od 5 uživatelů), tak i pro korporace, což ukazuje například rozsáhlé nasazení BPOS u Coca-Cola Enterprise přibližně pro třicet tisíc uživatelů.


Office 2010 ve firmě i doma,zadarmo i za peníze

Dne 12. května společnost Microsoft celosvětově představila produkty Office 2010 a SharePoint 2010, které doprovodily nové verze pokročilých firemních aplikací Visio 2010 a Project 2010. Čtrnáctá vlna prolomila hráze k efektivnějším pracovním postupům a umožňuje celkově změnit pohled na práci s dokumenty, sdílení informací a komunikaci uvnitř i vně organizace. Firemním uživatelům přinesou nové aplikace znatelné zvýšení produktivity a významný růst návratnosti vynaložených investic. Mezi novinky například patří Microsoft Office Web Apps, bezplatná sada Office Starter, OneNote ve všech sadách Office, současná práce na jednom dokumentu a sdílení dokumentů, nové možnosti grafického vyjadřování a vizualizace dat, snazší zvládání přívalu e-mailů, vylepšená komunikace, Office Mobile 2010, Microsoft Outlook Social Connector…


Těšíte se na nový Office?

Office není jen kancelářský balík (Excel, Word, PowerPoint...). Patří sem celá řada dalších aplikací ze sady Office (Outlook – i s Business Contact Managerem, OneNote, Access, InfoPath, Publisher, Communicator a SharePoint Workspace), ale také „širší příbuzenstvo“ – Project, Visio, SharePoint... Dává velký smysl pohlížet na tyto aplikace jako na související systém. Office není jen kancelářský „balík“, je to také (a nebo především) významný klient pro produkty, které výrazně ovlivňují produktivitu celého pracovního týmu. O spolupráci Exchange a Outlooku asi nikdo nepochybuje, ale nahlížíte také na Word či Excel jako na nejpohodlnějšího klienta pro SharePointový portál? U verze 2010 na obou stranách to platí zcela bez debat.


VLSC: Správa licencí pod jednou střechou

Na konci roku 2009 se Microsoft rozhodl, že zvýší bezpečnost a přehlednost správy multilicenčních smluv a sloučil stránky MVLS a eOpen do jednoho místa: Volume Licensing Service Center (VLSC). Od poloviny roku 2009 také přestal zasílat klasické papírové smlouvy (licence) a vše jde nyní pouze elektronickou cestou. Portál VLSC nyní slouží pro správu všech multilicenčních smluv, kde je snadný přístup k identifikačním číslům licenčních smluv, k zakoupenému softwaru, k produktovým klíčům, ke správě předplatného MSDN, TechNet a online služeb, k přehledům výhod Software Assurance.


Adobe Creative Suite 4

Byznys, marketing, peníze… a jiná zaklínadla. Mnoho pozorovatelů tohoto světa se shodne, že nesmírně záleží na tom, jak něco VYPADÁ, a to někdy i více, než JAKÉ TO JE. Není tedy divu, že své místo v IT technologiích nacházejí nejrůznější nástroje pro publikační a designérskou činnost, povznášející kreativitu až nade všechny limity (jak se dočtete v článku.)


Jak dlouho si vystačíte se starými verzemi

Každý, kdo se rozumně rozhoduje o investicích do IT – a především do záležitosti tak efemérní jako jsou softwarové licence – rozvažuje i o tom, co bude třeba za půl roku, či za rok… za dva… Abychom na tyto úvahy nezapomínali, o to se nám postaral Microsoft již v roce 2001, kdy radikálně omezil nabídku takzvaných upgrade (za nižší ceny) a nahradil ji nabídkou předplacené komplexní služby Software Assurance, která v sobě nese nejen nárok na nové verze, ale také další užitečné bonusy. O pořízení-nepořízení Software Assurance, o životnosti starých verzí, o míře touhy po nových technologiích, či o přechodu z nezbytí se zamýšlíme při každém nákupu.