Každý, kdo se rozumně rozhoduje o investicích do IT – a především do záležitosti tak efemérní jako jsou softwarové licence – rozvažuje i o tom, co bude třeba za půl roku, či za rok… za dva… Abychom na tyto úvahy nezapomínali, o to se nám postaral Microsoft již v roce 2001, kdy radikálně omezil nabídku takzvaných upgrade (za nižší ceny) a nahradil ji nabídkou předplacené komplexní služby Software Assurance, která v sobě nese nejen nárok na nové verze, ale také další užitečné bonusy. O pořízení-nepořízení Software Assurance, o životnosti starých verzí, o míře touhy po nových technologiích, či o přechodu z nezbytí se zamýšlíme při každém nákupu.

Ondřej SoukupOndřej Soukup
LicenceLicence
19.11.2008 15:10:0019.11.2008 15:10:00

Ondřej Soukup

technický specialista

Microsoft

Články o různých produktech Microsoft, které nemají vlastní seriály
  1. Sedm důvodů pro Microsoft Office 2007 SB Edition
  2. Správný čas pro Microsoft Office 2007!
  3. Windows Product Activation
  4. Microsoft Expression 2
  5. SBS, EBS… aneb naše malé už i pro velké
  6. Jak dlouho si vystačíte se starými verzemi
  7. Migrace ze SourceSafe na Team Foundation Server
  8. Fenomén Windows 7
  9. Office 2007 a Vy
  10. Windows Vista a Visual Studio
  11. Dobře upletená síť
  12. SQL Server – mozek vaší organizace: Postarejte se o něj!
  13. Windows 7? Teď je ještě stihnete!
  14. Windows 7 - další dotek...
  15. Co to pořád s těmi licencemi máte?!
  16. Dokonalá komunikace
  17. Windows Essential Business Server
  18. Virtualizace ve sféře Small Businessu
  19. Windows Server 2008 R2
  20. Instalace Exchange Serveru 2010
  21. Exchange Server 2010
  22. Group Policy Preferences: báječný doplněk vašich politik!
  23. Novinky v Team Foundation Serveru 2010
  24. SharePoint – velká posila vašeho týmu
  25. BPOS: vskutku atraktivní hostitel
  26. Office 2010 ve firmě i doma,zadarmo i za peníze
  27. Expression Studio 4 Web Professional skoro zadarmo?
  28. Už není proč čekat: SharePoint 2010
  29. Nový způsob komunikace – Office Communicator, Live Meeting
  30. Licence pro desktopy v datacentrech: VDA, VDI, VECD
  31. BI, SQL a Excel
  32. Visual Studio Team Foundation Server 2010
  33. Business Inteligence pro každého: PowerPivot
  34. Visual Studio Test Professional 2010
  35. Enrollment for Education Solutions (EES)
  36. Internet Explorer 9
  37. Forefront Endpoint Protection 2010 - cesta k optimalizaci provozu desktopů
  38. Zcela jiný pohled na zabezpečení dat
  39. Bezpečnost, dostupnost, výkon
  40. Mějte informace po ruce. V SharePointu.
  41. Průvodce městem E CAL Town
  42. Aplikační servery v cloudu – vítaná změna podmínek
  43. Produkty System Center pro vaše pohodlí
  44. Opalis(ace)
  45. Úspory v datových centrech
  46. Office 365 aneb produktivita mezi nebem a zemí
  47. Jak vybrat licenční model pro poskytování IT služeb?
  48. Požadavky v organizaci a jejich vyřízení
  49. Dodejte své firmě energii jádra!
  50. Windows Server 2008 R2
  51. Exchange Server 2010 – víc než jen Mail Server
  52. Microsoft SharePoint 2010
  53. LYNC Standard CAL jako součást CORE CAL
  54. Forefront Endpoint Protection 2010
  55. SCCM: Chodí to dobře. A seje to!
  56. Microsoft Visual Studio LightSwitch
  57. Windows Intune
  58. Microsoft Product Activation
  59. Konečně konec licencím? Aneb jasná zpráva o licencích v mracích.
  60. Konečně konec licencím? Aneb jasná zpráva o licencích v mracích PODRUHÉ.
  61. Konečně konec licencím? Aneb jasná zpráva o licencích v mracích POTŘETÍ.
  62. Konečně konec licencím? Aneb jasná zpráva o licencích v mracích POČTVRTÉ.
  63. Konečně konec licencím? Aneb jasná zpráva o licencích v mracích Q & A.
  64. Síla mraku výhodně
  65. Office 365 s ostružinkou
  66. Studenti a legální software
  67. Mráčky a zase mráčky
  68. System Center 2012: licenční změny
  69. CRM? Zapomeňte na písmeno C
  70. Komunikace 21. století pro všechny…
  71. Co nikdy nedělat s SBS 2008/2011
  72. Slevy pro vývojáře
  73. VDI je cesta. Ale k čemu?
  74. Ochrana obsahu a informací – je to i pro mě?
  75. Active Directory Right Management Services – licence
  76. Windows Intune – efektivní správa koncových zařízení, která nejsou pod jednou střechou
  77. Lék na nemoci vývoje – je na co se těšit!
  78. Nástupce Windows SBS 2011 – Windows Server 2012 Essentials
ALSO Czech Republic s.r.o.
+420 222 512 201
+420 603 442 434
daquas@daquas.cz
Anny Letenské 7, Praha 2

Jak dlouho si vystačíte se starými verzemi

Většina současných podniků, ačkoli si to jejich vedení možná tak docela nepřipouští, je ve svém činění poměrně závislá na používání softwaru. Protože člověk se od přírody adaptuje docela pomalu, není nijak obvyklé, aby se firmy vrhaly po hlavě do nových verzí, sotva na nich oschne kapička šampusu z oslav při uvádění na trh. Často se nechce ani uživatelům, ani profesionálům z oddělení IT učit se něco nového, nové ovládání, nové chování, nové možnosti využití. A zdá se jim proto zbytečné přecházet k nejčerstvějším verzím. Ovšem i když nehodláte použít ani jedinou z krásných nových vlastností a funkcí, nemůžete aktuální verze úplně hodit za hlavu. Jakmile se dostanou na trh, rozhodují totiž o tom, jak dlouho bude ještě uživatelům dostupná podpora předchozího produktu.

Konkrétně o produktech Microsoft a jejich trvanlivosti najdete více informací na webu.

Ve zkratce jde o to, že Microsoft rozděluje produkty do tří skupin, které mají rozdílnou dobu garance podpory.

  • Podnikové a vývojářské aplikace mají zajištěno nejméně 5 let všeobecné a 5 let prodloužené odborné podpory.
  • Produkty k domácímu využití (a třeba také spotřební hardware a multimédia) mají celkovou dobu odborné podpory na pět let (do stádia „prodloužené“ se vůbec nedostanou).
  • A ty produkty, které se v podstatě každý rok aktualizují (jako třeba Encarta či Streets&Trips…), jsou plně podporovány vždy maximálně 3 roky od příchodu dané verze na trh.

Ve fázi všeobecné odborné podpory jsou uživatelům k dispozici jak bezplatní tak placení odborníci, dostupní telefonicky, mailem, po webu – v závislosti na typu produktu a způsobu pořízení, aktivně jsou poskytovány bezpečnostní záplaty (třeba v rámci automatických aktualizací) a uživatelé mají i možnost požádat o opravu nějakého jiného než zrovna bezpečnostního problému.

Ve fázi prodloužené technické podpory již nejsou žádní odborníci na telefonu a aktualizace jsou dostupné, jen jde-li o díru v systému. Chyby funkcí se již neřeší, protože jsou obvykle vyřešeny v nástupnické verzi či verzích.

Typickou cestou z kruhu nákupů nových verzí je předplatit si Software Assurance, ta vám umožní briskně přejít na nový produkt nebo si vyžádat prodloužení trvání podpory, pokud je vás podnik z nějakého důvodu donucen setrvat u zastaralé verze (na webu jistě najdete mezi výhodami SA nabídku Extended Hotfix Support).

Dost důležité je vědět i to, že ani R2 jednotlivých produktů nelze získat jinak než s předplacenou Software Assurance nebo novým nákupem. (Pro příští rok očekáváme určitě druhé vydání minimálně u Windows Serveru 2008 a také u SC Operations Manageru! A výskyty R2 u serverových produktů budou dále houstnout. Počítejte s tím, až se budete rozhodovat, zda přidat či nepřidat k licenci i Software Assurance.)

Ošemetná je také situace se Service Packy. Microsoft předpokládá, že je firmy v rozumném čase nasadí (obvykle je pro to dost dobrých důvodů). Proto po nějaké době od vydání třeba takového SP2 přestane dodávat automatické aktualizace pro daný produkt instalovaný s SP1.

Tušíte, jak dlouho vám ještě vydrží produkty s nárokem na úplnou odbornou podporu?

Pro Windows 98 skončila v červnu 2002! Windows XP, Exchange Server 2003 a Office 2003 by měly společně vydržet ještě 5 měsíců do půlky dubna 2009. Podpora pro Office XP skončila už v roce 2006 a pro SQL Server 2000 letos v dubnu. Pro všechny vzpomenuté produkty poběží ještě lhůta, v níž je poskytována omezenější Prodloužená odborná podpora, ale neměli byste řešení zbytečně odkládat. Pokud zrovna připravujete rozpočty na příští rok, nebo uvažujete, kam investovat před koncem roku tohoto, věnujte pozornost níže uvedené tabulce.

Tabulka vybraných produktů a jejich podpory