Hovoříme-li o různých výhodách cloudového řešení, zaslechnete občas i takové „zkratky“ jako „v cloudu už žádné licence nebudou“. Po vzoru Saturninovy Kanceláře pro uvádění románových příběhů na pravou míru se v tomto miniseriálu pokoušíme trochu upřesnit obsah takového silného prohlášení.
Po VDI, VDA (VECD) a SA z prvního dílu, který se týkal řešení pro desktopové OS provozované v datacentrech, po ryze cloudové zkratce USL z dílu druhého, věnovali jsme se v třetím díle licencím pro poskytovatele služeb (SPLA) a jejich možným kombinacím s licencemi koncového zákazníka v dedikovaných řešeních. Podle plánu nás teď čekají online služby – nejprve Microsoft CRM. Co přijde dál? Nejvyšší čas pro Office 365. A pak náš oblačný seriál buď skončí, nebo vy sami, milí čtenáři, vyvoláte ještě jeden „bonusový“ díl – a to otázkami, které nám k tématu licencí v cloudu položíte.
CRM, které stačí jen zapnout?
Kouzelná zkratka CRM v sobě skrývá netušené možnosti. CRM je systém pro řízení vztahů se zákazníky (Customer Relationship Management), nebo s kýmkoli cítíte potřebu vztah řídit (obvykle se tedy myslí na vztahy 1_TO_many). Na řízení vztahu s partnerem či partnerkou není CRM, i když se někdy balí do obecnějšího označení xRM, tak docela vhodné ;-). Někteří si ale myslí, že CRM je komplikovaná rozsáhlá aplikace vhodná pouze pro velké firmy, jako jsou banky a pojišťovny. To je však omyl. Díky rozvoji hostovaných řešení a „cloudu“ je nyní dostupná všem a za rozumnou cenu. Zákazník k systému CRM přistupuje naprosto stejným způsobem, jako by byl umístěn na jeho vlastní IT infrastruktuře. K dispozici je jak klient pro Microsoft Outlook, tak klient pro webový prohlížeč Microsoft Internet Explorer.
Jak je to však z pohledu licencí?
V současné době jsou tři možnosti, jak využívat MS Dynamics CRM:
- on premise řešení (CRM máte nainstalované u sebe ve firmě)
- hostované řešení od partnerů společnosti Microsoft (např. služba Profi CRM)
- hostované řešení, které nabízí přímo Microsoft (Microsoft Dynamics CRM Online)
První varianta znamená, že zákazník musí pořídit patřičný hardware (nebo se rozhodne pro provoz ve virtuálním prostředí některého ze svých serverů), jemuž pořídí a přiřadí licence na server, a dále potřebuje licence pro uživatele podle způsobu, kterým budou CRM používat (co všechno budou chtít dělat). Klientské licence jsou trojího typu – Employee Self Service CAL, Limited CAL a Full CAL – a lze je postupně rozšiřovat, podle funkcionality, kterou chcete uživateli zpřístupnit. Velmi podrobná tabulka, která popisuje, jaká licence je potřebná ke kterým činnostem, je součástí Licensing & Pricing Guide Microsoft Dynamics CRM 2011. Také lze volit mezi licencí přidělenou uživateli (User CAL), který pak může přistoupit ke službám serveru z libovolného zařízení, a licencí přidělenou zařízení (Device CAL), z něhož pak může přistupovat libovolný uživatel. Tento druhý scénář je například častým řešením u Call Center, která bývají provozována na směny. Je možné také kombinovat různé úrovně CAL (ESS, Limited a Full) i různé typy (User a Device), pozor však na to, abyste takovou komplikovanější strukturu dokázali uhlídat, kdyby došlo na prokazování legality. Ještě také upozorňujeme, že User i Device CAL mají vždy stejnou cenu a zaměnit je mezi sebou lze pouze při obnově Software Assurance (SA), kdy můžete pořídit SA toho druhého typu. Licence CAL pro CRM se vždy na počátku pořizují včetně Software Assurance, jejíž obnova je pak volitelná, ale rozhodně doporučená. Vždyť tento nástroj se obvykle stává jedním z nejkritičtějších řešení pro podnik.
Pro malé firmy (a nebo pro postupný náběh řešení) může postačit CRM Workgroup Server, který umožňuje práci maximálně pěti uživatelům (licenčně pochází z modelu Specialty Servers). Ten může být později rozšířen pomocí StepUp licence na plný server. Posledním licenčním bonbonkem, který stojí za to zmínit v případě On Premise řešení, je licence External Connector, která slouží uživatelům mimo organizaci – nejčastěji zákazníkům či obchodním partnerům. Dopřává omezenou funkcionalitu čtení i zápisu, podrobnosti opět nejlépe v Licensing & Pricing Guide.
Provoz a údržbu serveru s On Premise řešením si zákazník zajišťuje sám, nebo si tyto činnosti objednává od svého dodavatele - implementátora.
Detailně se však podívejme na hostované řešení, a jak to je zde s licencemi. V rámci hostovaného řešení zákazník platí měsíční poplatek. V poplatku je zahrnuta jak licence na aplikaci MS Dynamics CRM, tak i služby provozu a údržby serverů, technická podpora pro uživatele.
Jaký je rozdíl mezi hostovanými řešeními?
Jaký je rozdíl mezi hostovaným řešením od partnerů a řešením přímo od Microsoftu? Technologicky jsou řešení víceméně identická, využívají MS Dynamics CRM. Rozdíly jsou ve smluvních a finančních podmínkách, v možnostech konfigurace, v umístění dat zákazníků a v poskytování technické podpory. Obecně platí, že hostované služby od partnerů společnosti Microsoft nabízejí specifická či vertikální řešení založená na platformě Microsoft Dynamics CRM.
Microsoft CRM Online využívá infrastrukturu ve špičkovém datovém centru společnosti Microsoft, pro Evropu v irském Dublinu. Smlouvu se zákazníkem uzavírá přímo Microsoft (se sídlem v Irsku), minimální doba smluvního vztahu je 12 měsíců. Služba se platí v eurech, a to platební kartou. Nabízí se pouze jeden typ uživatelské licence – User Subscription License, která se přiděluje pojmenovanému uživateli a zpřístupňuje kompletní funkčnost. Microsoft také nabízí společnostem, které mají licence tradičního CRM On Premise včetně aktivního pokrytí Software Assurance, pořízení Step Up licence, která umožní jejich přenesení a využití služeb Microsoft CRM Online.
Technická podpora je poskytována ze zahraničí. Velkou výhodou CRM Online je cena řešení. Jsou zde však určitá technická omezení, např. propojení na poštovní server přes e-mail router není možné přímo, je nutno si pořídit vlastní server. Taktéž pokud zákazník potřebuje specifické úpravy a konfigurace, vyžadující administrátorská práva na servery CRM, tak to není možné. Proto v takových případech je vhodné používat hostované řešení od partnerů společnosti Microsoft, které tyto úpravy umožňuje.
Podívejme se například na službu Profi CRM. Využívá datové centrum v České republice. Smlouva se uzavírá mezi poskytovatelem služby (což může být provozovatel nebo případně jeho obchodní partner) a zákazníkem. Není definovaná minimální doba vztahu. Služba se platí v Kč, platební podmínky jsou domluveny individuálně (platba fakturou). Navíc k Profi CRM lze dokoupit speciální doplňky, např. ARES konektor nebo Pokročilý e-mail marketing modul. ARES konektor slouží pro jednoduché zadávání firem do CRM z databáze ARES. Pokročilý e-mail marketing modul rozšiřuje možnosti standardního modulu (např. lze odesílat přílohy z marketingové kampaně včetně obrázků, lze vytvářet strukturované e-mailové zprávy apod.).
Hostované CRM v praxi
Pro vyzkoušení CRM 2011 Online se stačí zaregistrovat na http://crm.dynamics.com. Prvních 30 dnů je testování a používání Microsoft Dynamics CRM 2011 Online zdarma. Informace o službě Profi CRM jsou na www.proficrm.cz. Službu Profi CRM si můžete vyzkoušet po dobu 30 dnů zdarma se vzorkem svých naimportovaných dat. Stačí požádat o demo účet.
Zásadní výhodou hostovaného CRM řešení je, že máte okamžitě k dispozici profesionální systém pro řízení vztahů se zákazníky a přitom nemusíte investovat do vybavení (nákup serveru, software), ani do školení správců IT na instalaci a správu aplikace MS Dynamics CRM. Vaši správci IT se mohou věnovat jiným úkolům, které jim dáváte. A pokud správce IT nemáte, tak pro hostované řešení CRM jej potřebovat nebudete. Platíte pouze měsíční poplatky za jednotlivé uživatele, kteří CRM využívají.
Další z výhod je rychlé nasazení systému a zřízení přístupů do aplikace CRM. Pokud se rozhodnete využívat CRM, přístup k němu získáte ještě tentýž den.
Aplikace je v českém jazyce. Co zákazníci hodně oceňují, je uživatelská přívětivost a provázanost s MS Outlookem a dalšími aplikacemi rodiny Office (samozřejmě včetně podpory i pro nový Office 2010). Například posíláte nabídku e-mailem. Pak rovnou v Outlooku „kliknete“ na funkci „Sledovat v CRM“. A máte tuto komunikaci uloženou v CRM. Získáte centrální systém s přístupem k zákaznickým datům kdykoliv a kdekoliv (online, offline).
Obrázek - doplněk CRM do Outlooku
Výhodou řešení hostovaného partnery společnosti Microsoft je, že poskytují svým zákazníkům konzultace a programátorské úpravy prostředí. CRM lze propojit na další aplikace a systémy, které již ve firmě využíváte (např. ekonomické systémy). V rámci partnerského programu poskytuje obvykle dodavatel podporu i svým obchodním partnerům, kteří CRM dodávají svým zákazníkům. Navíc dodavatel služby pořádá zadarmo úvodní základní školení. Samozřejmostí je poskytování profesionální technické podpory pro jednotlivé uživatele (česky, slovensky, anglicky).
Velkou výhodou hostovaných řešení obecně je také výrazně jednodušší správa licencí. Prakticky ve všech případech se odpovědnost koncového zákazníka omezuje na to, aby správně spočítal a nahlásil počet uživatelů, kterým je služba zpřístupněna. Nemusí řešit typy serverových licencí, všelijak definované typy klientských licencí, nezbytný přídavný software (například databáze a operační systémy, bez kterých se to všechno samozřejmě neobejde) a jeho technické zajištění a licenční pokrytí – to vše je na bedrech profesionálního poskytovatele služby.
Protože jsme v průběhu setkávání nad seriálem dospěli až do okamžiku, kdy bylo spuštěno veřejné betatestování online služby Office 365, je tohle téma rozhodně aktuální pro příští díl – a jak jsem psala na začátku, o tom, zda bude poslední, nebo zda bude následovat ještě jeden, s odpověďmi na vaše dotazy, rozhodne jen váš zájem a zvídavost – otázky pokládejte nejpozději do 1. července 2011.
Zatím se loučí
Darina Vodrážková, MCTS, DAQUAS