Když jste byli malí, bylo jedno z vašich životních přání býti popelářem? Obdivovali jste ty chlapce, co elegantně koulejí hliníkovou kulatinu po silnici směrem k rachotícímu autu, které bezpečně dokázalo všem v ulici připomenout, že už je čas vstávat? Včetně těch, kteří to tak úplně v plánu neměli? Ano, popelář je překvapivě jedno z nejčastěji obdivovaných povolání, když jsme děti. A protože si čtete tento článek, tak bych si dovolil hádat, že jste se jím nestali. Avšak někdy se nám v IT přihodí, že při řešení tíživých situací či snad po těžkých schůzkách zvoláme „že jsem se raději nestal tím popelářem!“. Nezoufejte! Dobrá zpráva! Windows kontejnery jsou tu :-). Ano, i z nás ITíků se mohou stát správci kontejnerů a obsluhovat kdysi kýžené předměty. Ano, tento článek se bude zabývat novinkou v připravovaných Windows Server 2016 – containers.
Nacházíme se v období, kdy cloudové technologie představují pro firmy stále častěji zajímavou cestu, jak rozšířit a transformovat své IT. Spolu s tím vyvstávají mimo jiné i otázky spojené s bezpečností: „Je v pořádku, když má data opustí naši serverovnu a přesunou se do cizího datacentra? Co dělá poskytovatel pro to, aby se nedostala do nepravých rukou?“ Pojďme nahlédnout pod pokličku Microsoftu, konkrétně jeho platformě Microsoft Azure.
Před zhruba měsícem, 22. října 2015, společnost Microsoft oznámila vydání nové verze svého balíku aplikací pro kancelářskou produktivitu, Office 2016. Z pohledu uživatelů se jedná o příjemnou evoluci přinášející zajímavé revoluční novinky.
Název knihy Terryho Pratchetta ve spojitosti s SQL Serverem se může zdát vzdálený, ba přímo divný. Ovšem Microsoft se mění a o čem jsme si včera mohli nechat zdát, ať v dobrém či špatném, se dnes stává realitou. Výčet novinek v SQL Serveru jste určitě někde viděli a ani ode mě doufám neočekáváte, že jej zde budu opakovat. Samozřejmě se k některým dostaneme, ale v souvislostech s měnícím se pojetím softwaru, nazývaného SQL Server.
Dnešní doba je plná mobilních zařízení. Však se jen rozhlédněme okolo sebe. Každý dnes v ruce třímá zařízení velikosti krabičky nikotinových tyčinek, ale s výkonem počítače, o kterém bychom před pár lety ještě snili. Nejen v malých, ale i ve velkých firmách se začala prosazovat zařízení, která do tohoto segmentu vlastně vůbec původně necílila. Ano, řeč je o mobilech (v prvním případě) a tabletech (v tom druhém). A k tomu EMS.
Síla interního webu je dnes velmi jasná. Pryč jsou doby, kdy se dokumenty ukládaly v deskách v obrovských kancelářích, oznámení se věšela na nástěnku a schůzky si každý manažer psal do diáře na stole. Webové rozhraní vše ulehčuje a podporuje spolupráci a koordinaci firemních aktivit. Díky tomu ale nese a skladuje často velmi důležité informace, které je nutné mít pod pevnou kontrolou, protože potencionální nebezpečí, že se dostanou do nepovolaných rukou, je samozřejmě velmi nežádoucí a je třeba mu maximálně předcházet.
Pravděpodobně se s tou situací setkal už každý. Dostali jste, pořizujete nebo se teprve chystáte zakoupit stolní počítač, notebook či pracovní stanici do své firmy. Pohled člověka v takové situaci je obvykle soustředěn výhradně na potřebné funkce, výkon stroje nebo jednoduše cenu. Málokdy se však uživatel zamyslí nad potřebou softwarové licence. A potřebuje ji vážně?
Není řízení jako řízení. Řídit můžete auto, ale také lidi nebo rizika. Anebo obchod. Práce s týmem obchodníků je odlišná, pokud je tým rozmístěn po území České republiky či dokonce Evropské unie, nebo sedí všichni v jedné kanceláři. Jinak motivujete obchodníky prodávající FMCG a jinak jestřáby, kteří se chystají prodat vládě nejmenovaného státu letku stíhaček. Snad budete souhlasit i s tím, že B2B prodej se výrazně odlišuje od B2C. A v popisu odlišností bych mohl pokračovat i nadále, ale to bych se nedostal k tomu, co vám chci dnes „prodat“.
Majitelé a výkonní ředitelé firem by rádi, aby jejich IT nebylo jen podpůrným útvarem, ale aktivně pomáhalo správně rozhodovat. V reálném životě ovšem bývá zahlceno každodenní provozní rutinou. Řešením je pečlivě vybrat, které činnosti budou řešit firemní IT experti osobně a které předají specializované servisní firmě. Že je to reálně možné a účinné, předvedeme na příkladu iPodniku, který přebírá odpovědnost za provoz některých systémů a uvolňuje tak firemnímu IT ruce, aby se mohlo věnovat činnostem s vyšší přidanou hodnotou.
Nejběžnějším způsobem, jak pořídit nový ekonomický systém, bývá standardní nákup licencí a implementační služby se všemi výhodami, ale i negativy, která k tomu patří. Zákazník pak disponuje robustním systémem, který ošetří veškeré ekonomické a výrobní procesy v jeho společnosti. Na druhou stranu musí počítat s mohutnou počáteční investicí, časem nutným k implementaci a také s opakovanými nákupy licencí, nutností pořizovat a obnovovat servery a hradit další náklady na provoz.
Proti této „klasice“ stojí model poskytování ERP systémů formou služby (SaaS). Chcete se nechat inspirovat?