Většina současných podniků, ačkoli si to jejich vedení možná tak docela nepřipouští, je ve svém činění poměrně závislá na používání softwaru. Protože člověk se od přírody adaptuje docela pomalu, není nijak obvyklé, aby se firmy vrhaly po hlavě do nových verzí, sotva na nich oschne kapička šampusu z oslav při uvádění na trh. Často se nechce ani uživatelům, ani profesionálům z oddělení IT učit se něco nového, nové ovládání, nové chování, nové možnosti využití. A zdá se jim proto zbytečné přecházet k nejčerstvějším verzím. Ovšem i když nehodláte použít ani jedinou z krásných nových vlastností a funkcí, nemůžete aktuální verze úplně hodit za hlavu. Jakmile se dostanou na trh, rozhodují totiž o tom, jak dlouho bude ještě uživatelům dostupná podpora předchozího produktu.
Konkrétně o produktech Microsoft a jejich trvanlivosti najdete více informací na webu.
Ve zkratce jde o to, že Microsoft rozděluje produkty do tří skupin, které mají rozdílnou dobu garance podpory.
- Podnikové a vývojářské aplikace mají zajištěno nejméně 5 let všeobecné a 5 let prodloužené odborné podpory.
- Produkty k domácímu využití (a třeba také spotřební hardware a multimédia) mají celkovou dobu odborné podpory na pět let (do stádia „prodloužené“ se vůbec nedostanou).
- A ty produkty, které se v podstatě každý rok aktualizují (jako třeba Encarta či Streets&Trips…), jsou plně podporovány vždy maximálně 3 roky od příchodu dané verze na trh.
Ve fázi všeobecné odborné podpory jsou uživatelům k dispozici jak bezplatní tak placení odborníci, dostupní telefonicky, mailem, po webu – v závislosti na typu produktu a způsobu pořízení, aktivně jsou poskytovány bezpečnostní záplaty (třeba v rámci automatických aktualizací) a uživatelé mají i možnost požádat o opravu nějakého jiného než zrovna bezpečnostního problému.
Ve fázi prodloužené technické podpory již nejsou žádní odborníci na telefonu a aktualizace jsou dostupné, jen jde-li o díru v systému. Chyby funkcí se již neřeší, protože jsou obvykle vyřešeny v nástupnické verzi či verzích.
Typickou cestou z kruhu nákupů nových verzí je předplatit si Software Assurance, ta vám umožní briskně přejít na nový produkt nebo si vyžádat prodloužení trvání podpory, pokud je vás podnik z nějakého důvodu donucen setrvat u zastaralé verze (na webu jistě najdete mezi výhodami SA nabídku Extended Hotfix Support).
Dost důležité je vědět i to, že ani R2 jednotlivých produktů nelze získat jinak než s předplacenou Software Assurance nebo novým nákupem. (Pro příští rok očekáváme určitě druhé vydání minimálně u Windows Serveru 2008 a také u SC Operations Manageru! A výskyty R2 u serverových produktů budou dále houstnout. Počítejte s tím, až se budete rozhodovat, zda přidat či nepřidat k licenci i Software Assurance.)
Ošemetná je také situace se Service Packy. Microsoft předpokládá, že je firmy v rozumném čase nasadí (obvykle je pro to dost dobrých důvodů). Proto po nějaké době od vydání třeba takového SP2 přestane dodávat automatické aktualizace pro daný produkt instalovaný s SP1.
Tušíte, jak dlouho vám ještě vydrží produkty s nárokem na úplnou odbornou podporu?
Pro Windows 98 skončila v červnu 2002! Windows XP, Exchange Server 2003 a Office 2003 by měly společně vydržet ještě 5 měsíců do půlky dubna 2009. Podpora pro Office XP skončila už v roce 2006 a pro SQL Server 2000 letos v dubnu. Pro všechny vzpomenuté produkty poběží ještě lhůta, v níž je poskytována omezenější Prodloužená odborná podpora, ale neměli byste řešení zbytečně odkládat. Pokud zrovna připravujete rozpočty na příští rok, nebo uvažujete, kam investovat před koncem roku tohoto, věnujte pozornost níže uvedené tabulce.