Pořízení licence softwaru je jen prvním krokem k jeho úspěšnému užívání. Následuje instalace a v mnoha případech aktivace. Aktivace je proces vytvoření vztahu mezi konkrétním produktovým klíčem a konkrétním zařízením, na něž se licence vztahuje. Jejím primárním cílem není ztrpčovat život uživatelům, kteří si licenci poctivě koupili, ale co možná nejefektivněji bránit v užívání těm, kteří na rozdíl od těch prvních na software nemají legální nárok. V následujících řádcích objevíte informace o způsobech a významu aktivace produktů Microsoft, především operačních systémů Windows a aplikací Office 2010.
Aktivace ? Licence
Na začátek je potřeba zdůraznit, že pořízení licencí a aktivace jsou dvě jen vzdáleně související věci. Fakt, že máte produktový klíč a jeho pomocí aktivovanou instalaci softwaru, z nikoho rozhodně nedělá legálního uživatele, pokud nemá řádně získanou a přiřazenou licenci softwaru včetně potřebných dokumentů o jejím nabytí. Ti, kdo spravují své multilicenční nákupy na VLSC stránkách, jistě vědí, že vedle dostupného produktového klíče MAK (například u Windows 7) naleznou informaci o počtu možných a počtu uskutečněných aktivací. Nelze z toho však odvodit počet pořízených licencí – počet možných aktivací je totiž zpravidla mnohem vyšší. Aktivace je tedy možná i víckrát, ale to, že lze produkt aktivovat, ještě neznamená, že má někdo legální právo jej používat. Větší počet aktivací je k dispozici zejména pro případy, kdy je potřeba produkt přeinstalovat nebo (pokud to licenční ujednání dovoluje) přesunout na jiný hardware.
Metody aktivace se liší podle způsobu pořízení softwaru a ten by zase měl odpovídat zamýšlenému způsobu nasazení a používání. Krabicové balení například rozhodně nepatří do společnosti, která má desítky počítačů, protože náklady na hromadnou správu takového řešení výrazně zvyšují TCO (celkové náklady) a rizika výpadků a jiných komplikací provozu. Při výběru licenčního modelu se výhradně podle ceny licence bude orientovat jen hodně naivní a nepoučený uživatel.<
My se dále budeme věnovat především aktivaci multilicenčních produktů, nicméně v rychlosti projdeme i aktivaci produktů OEM a FPP.
Licence OEM
S aktivací se setkáme zejména u operačních systémů a Office. Zákazníci, kteří pořizují OEM verze operačního systému, se aktivací příliš zabývat nemusí, pokud jejich dodavatel (System Builder) odvedl práci tak jak měl. Do rukou se jim dostává hardware s předinstalovaným a aktivovaným produktem, bez potřeby dodatečně zadávat licenční klíč.
Stejně tak se chová OEM licence pro Office. Nutno však říct, že OEM pro Office 2010 je možné získat pouze od Direct OEM prodejců, kterých na trhu není mnoho. (Jsou to velcí výrobci značkových počítačů.) Klasický System Builder na PC nasadí „schizofrenickou“ předinstalaci Office, jež se ve vašich rukou může stát libovolnou edicí podle toho, jaký klíč PKC nebo Office v krabici si k ní koupíte.
Velcí výrobci často využívají možnosti uzamčení softwaru, který dodávají jako OEM, pro použití výhradně s daným hardwarem. Systém pak před uživatelem proces aktivace i klíč šikovně schovává a brání tak jeho zneužití.
Problémy mohou nastat při nutnosti reinstalace nebo při výměně určitých komponent počítače, kdy se může objevit požadavek reaktivace buď online, nebo po telefonu na aktivační lince. Pokud dojde k nějakým komplikacím, je potřeba je řešit s dodavatelem hardwaru, který za něj nese odpovědnost.
Krabicové licence
U krabicových verzí softwaru klíč vždy zadává zákazník. Je součástí originálního balení a společně s ním i jedním z důkazů o legálně nabytém softwaru. S každou krabicí pak pořídíte unikátní klíč, kterým je nutné používaný software separátně aktivovat online nebo telefonicky. Klíč se dá snadno zjistit i z instalace pomocí určitých nástrojů, proto je poměrně komplikované zabránit jeho zneužití. V tu chvíli je potřeba si připomenout fakt, kterým jsme začínali. To, že proběhne aktivace, neznamená, že máme legální licenci. A vice versa...
Multilicenční produkty
O dost zajímavější je svět aktivací u produktů pořízených v multilicenčních smlouvách. Zde se setkáváme s technologií Volume Activation 2.0. Základním rozdílem ve srovnání s OEM a krabicemi, kde na každou jednotlivou instalaci je požadován unikátní produktový klíč, je fakt, že v multilicenci zákazník dostává pouze jeden produktový klíč pro celou skupinu produktů. Kupříkladu klíč pro Windows Server Enterprise je schopný aktivovat také Windows Server Standard, neb jsou z hlediska aktivace v jedné produktové skupině.
Multiple Access Key (MAK)
U multilicenčních produktů se navíc setkáváme se dvěma typy produktových klíčů: Multiple Access Key (MAK) a Key Management Service (KMS). MAK je klíč, který použijí uživatelé pro přímou aktivaci koncových stanic, na nichž je nainstalován produkt vyžadující stejný produktový klíč. Po zadání se koncová stanice ověří online proti serveru Microsoftu, případně je možná aktivace telefonická.
Volume Activation Management Tool (VAMT) je nástroj, který vám dokáže aktivaci ještě více ulehčit. V tomto případě se klíč vloží do VAMT, který ho rozdistribuuje na koncové stanice. Umí rozeslat i produktové klíče k instalaci krabicových produktů (FPP product key). Klienti se i přesto musí připojovat k aktivační službě. Výhodou je snadnější správa, protože je mimo jiné možné zjistit i počet neaktivovaných systémů, grace period (dobu, po kterou je ještě možno s aktivací vyčkávat) atd.
Maximální počet aktivací je vždy omezený. Na kolik, to se zákazník snadno dočte na svých VLSC stránkách (Volume Licensing Service Center), kde je u každého klíče uveden počet již provedených aktivací a počet možných aktivací. Po dosažení limitu lze požádat o jeho navýšení prostřednictvím telefonické aktivační linky nebo zasláním e-mailového požadavku. K navýšení je však vždy potřeba mít pádný důvod, jenž musí být v žádosti vysvětlen. Tímto způsobem Microsoft brání bezmeznému šíření nelegálních kopií softwaru v případě úniku aktivačního klíče.
Key Management Service (KMS)
Mnohem bezpečnějším a také pohodlnějším způsobem, jak software aktivovat, je služba KMS. Lze ji použít pro aktivaci pouze v případě, že se dosáhne takzvaný aktivační práh, čili minimální počet instalací vyžadujících aktivaci. U desktopových operačních systémů je aktivační práh 25 instalací, u serverů je to 5 fyzických serverů. K aktivaci KMS pro Office 2010 je potřeba rovněž 5 žádajících klientů. V praxi aktivace funguje tak, že KMS sbírá požadavky od instalací a zaznamenává je do doby, než je dosaženo aktivačního prahu, a pak instalace hromadně aktivuje. Při tomto procesu není na klienty vůbec doručován klíč KMS, ten je určen jen pro aktivaci služby KMS. Klientské zařízení dostane pouze řetězec znaků, který prodlouží funkčnost instalace až na 180 dní, pokud se počítač do té doby opět nepřipojí ke KMS. Samotná služba KMS může běžet i na desktopovém operačním systému (pak je ale schopná aktivovat pouze desktopy), nebo na serveru. Je však zcela nenáročná, určitě není potřeba mít pro ni vyhrazený stroj.
Aktivace pomocí KMS přináší řadu výhod. Z aktivovaných stanic nelze žádným způsobem dostat klíč, protože na ně nikdy nebyl doručen, proto se tento scénář hodí například pro internetové kavárny a jakákoli prostředí, kde správce nemá uživatele a jejich chování příliš pod kontrolou. Další výhodou je, že služba KMS nemá limit počtu aktivací koncových instalací, takže i v případech častých reinstalací nevzniká požadavek na navyšování limitu aktivací. Předpokládá se, že KMS klíč si bude každý spořádaný administrátor hlídat jako oko v hlavě a zabrání tak jeho zneužití, což mu ostatně ukládá i licenční smlouva.
Hierarchie multilicenčních klíčů
Produktové skupiny jsou z hlediska aktivace MAK i službou KMS uspořádané do jakési hierarchie. Služba KMS s klíčem z nadřazené skupiny je schopna aktivovat produkty ve všech nižších skupinách. Kupříkladu KMS klíč získaný pořízením Windows Serveru edice Datacenter je schopný prostřednictvím služby aktivovat všechny nižší edice Windows Serveru a také desktopový operační systém. KMS pro Office 2010 může aktivovat i všechny jednotlivé aplikace včetně Visio 2010 a Project 2010. MAK může aktivovat pouze produkty v rámci dané skupiny.
Jak si vybrat správný klíč?
Výběr optimálního způsobu aktivace v případě multilicenčních produktů je individuální. Typickým scénářem, kdy dává smysl nasadit službu KMS, je větší společnost s intranetem, kde se nestává, že by se větší počet počítačů do interní sítě nepřipojil po dobu delší než 180 dnů. V malých společnostech s řádově jednotkami PC pravděpodobně služba KMS nebude použitelná (vzhledem k minimům pro aktivaci služby) a aktivace klíčem MAK bude pohodlně dostačovat potřebám firmy. Kromě velikosti prostředí je důležitým kritériem také bezpečnost a ochrana před zneužitím klíčů. Ve složitějších scénářích, kdy může být například část infrastruktury plně oddělená od Internetu i ostatních počítačů ve společnosti, není neobvyklé kombinovat službu KMS a klíče MAK. Určitě nic nezkazíte, když si zjednodušíte správu pomocí nástroje VAMT. A už vůbec nic nezkazíte, když si o výběru metody aktivace promluvíte rovnou při pořizování licencí s námi.