Celá myšlenka Microsoft Unified Comunications (Sjednocená komunikace, dále jen UC) je postavena na propojení již nasazených i nových komunikačních technologií do jednoho sourodého celku, který je pro uživatele nejenom srozumitelný, ale také jednoduše použitelný. Stačí si jenom představit, jaké ulehčení práce uživateli přinese jeden adresář kontaktů, jedna hlasová schránka, jedna aplikace sdružující všechny typy komunikací a jedno přihlašovací jméno do všech systémů. A to je přesně to, co se snaží Microsoft prostřednictvím UC prosadit.
Pokud bychom měli v jednoduchosti popsat, co vše v sobě UC sjednocuje, pak by to byl e-mail, kalendář, hlasová schránka, instantní zprávy, prezence, VoIP, audiovizuální a webové konference. Je to interoperabilní a rozšiřitelná platforma i do budoucna.
Díky technologii UC mohou uživatelé rychle vyhledat správnou osobu a jedním klikem s ní začít komunikovat zvoleným způsobem přímo z otevřené aplikace, se kterou pracují dnes a denně.
UC je postavena na dvou důležitých produktech: groupwarovém řešení Exchange Server a komunikačním řešení Office Comunications Server.
Exchange Server 2007
Poslední verze Exchange Server 2007 přináší do UC kromě klasických funkcí (e-mail, kalendář a jeho sdílení apod.), které je zbytečné představovat, ve své roli Unified Messaging také možnosti hlasové schránky. Schránka je pak představována klientskou aplikací Outlook 2007, do níž kromě e-mailů padají také hlasové zprávy, které je možné si v Outlooku přímo přehrát.
Exchange Server, resp. jeho kalendářové služby, dále tvoří platformu pro poskytování informací o volném čase uživatelů a zpráv Mimo kancelář, na kterém potom staví Office Communications Server se svou funkcí prezence.
Office Communications Server 2007 R2
Stěžejní část UC tvoří produkt Office Communications Server (dále jen OCS), aktuálně ve verzi OCS 2007 R2, a jeho klienti. OCS zajišťuje v UC následující funkce:
- Prezence
- Instant Messaging
- Skupinový chat
- Audiovizuální konference
- Webové konference
- Sdílení plochy
- Posílání souborů
- Volání na PC a telefon
- Propojení s jinými firmami
- Napojení na veřejné IM služby
Pojďme si nyní podrobněji popsat jednotlivé funkce OCS se zaměřením hlavně na konferenční a hlasové služby, které v poslední době zažívají velký boom a jsou ve firmách velmi oblíbeny jak samotnými uživateli, tak vedením firmy, které ocení podstatné snížení nákladů.
Prezence
Indikace stavu uživatele, tzv. prezence, bývá neprávem ve firmách opomíjena a přitom je podstatou UC. Prezence hraje velkou roli v momentě, kdy potřebujeme někoho kontaktovat a nevíme, jestli má zrovna čas. OCS rozlišuje dva typy prezence, a to manuální a automatickou. Manuální si uživatel nastavuje sám podle libosti. OCS rozeznává stavy K dispozici, Offline, Zaneprázdněn, Nerušit, Přijdu hned a Pryč. Tyto přednastavené stavy lze velmi jednoduše rozšířit o vlastní stavy pro všechny uživatele, např. Na obědě.
Daleko zajímavější je ale automatická prezence, která nevyžaduje zásah uživatele a je přebírána z Exchange Serveru nebo reflektuje, co zrovna uživatel dělá (Na schůzce, Probíhá volání, Na konferenci) nebo že nic nedělá či není u počítače (Neaktivní). Uživatel nemusí před každou schůzkou, telefonátem, konferencí atd. myslet na to, aby informaci o své situaci měnil ručně.
Instant Messaging
Instant Messaging (dále jen IM), u uživatelů známý také jako chat, nemá asi smysl sáhodlouze popisovat. Za zmínku stojí možnost posílání „rich“ textu, čili možnost vložit do komunikace formátovaný text, např. tabulku z Excelu, kterou je pak možné na druhé straně „vykopírovat“ a vložit zpět do Excelu.
Velkou výhodou IM je možnost poslat zprávu hromadně na několik uživatelů, čili uspořádat jakousi IM konferenci. Tuto funkci velmi často využívají např. vedoucí pracovníci oddělení, když potřebují poslat hromadnou IM zprávu na všechny své podřízené, nebo třeba systémoví správci, kteří takto mohou informovat všechny uživatele o náhlém výpadku či restartu nějakého z firemních systémů.
Skupinový chat
Skupinový chat (Group Chat) je novinkou poslední verze OCS 2007 R2. Je hodně podobný IM konferenci popsané v předchozím odstavci, pouze s tím rozdílem, že uživatelé mají k dispozici tematické virtuální místnosti, kde se mohou setkávat, a všechen text, který napíšou, zůstává v místnosti napořád a může si jej přečíst kdokoliv, kdo má do místnosti přístup. Samozřejmostí jsou možnosti vyhledávaní, filtrování, posílání souborů, …
Audiovizuální konference
Audiovizuální konference jsou z pohledu UC jednou z nejžádanějších funkcí. To je dáno také tím, že ve většině firem nastal trend snižování nákladů na cestování a zefektivnění komunikace mezi uživateli. Asi všichni známe situaci, kdy je potřeba zajet na druhý konec republiky nebo dokonce do zahraničí, strávit tam pár hodin na schůzce a pak se zase vrátit zpět. Prostými selskými počty si každý dovede stanovit náklady na služební cestu (doprava, hotel, diety apod.), nemluvě o ztrátě času cestováním a téměř nulové produktivitě práce. Nejen z těchto důvodů každá firma přemýšlí, jak komunikovat na dálku, tak abychom se navzájem viděli a slyšeli, a to pokud možno ve více než dvou lidech. Dlouhou dobu na trhu audiovizuálních konferencí vládla hardwarová konferenční zařízení firem Polycom a Tandberg, která byla pro mnoho firem finančně nedostupná.
Pomocí audiovizuálních funkcí UC se Microsoft snaží dát tuto možnost všem, nejenom vyvolené sortě zaměstnanců, a to díky nízkým pořizovacím nákladům. K samotné konferenci stačí obyčejný počítač připojený k Internetu, vybavený webovou kamerou (integrovanou nebo připojenou přes USB), reproduktory nebo náhlavní soupravou. Velkou výhodou konferencí přes OCS je možnost připojit se odkudkoliv bez nutnosti VPN (což platí pro všechny zde popsané funkce OCS), ať už je uživatel v práci, na služební cestě nebo doma. Jinými slovy UC nabízí uživateli mobilitu, kterou žádné z hardwarových videokonferenčních zařízení na trhu není schopno poskytnout. Ta jsou obvykle omezena pouze na statické umístění v konferenčních místnostech, ve kterých se uživatelé musejí scházet.
Na druhou stranu, pokud už firma investovala do hardwarových konferenčních zařízení firem Polycom a Tandberg, je možné je s OCS propojit a využít synergie obou produktů.
Velkou roli v audiovizuálních konferencích pořádaných přes OCS z Internetu hrají adaptivní kodeky (RTAudio, RTVideo). Ne vždy má uživatel kvalitní připojení k Internetu. Klientská aplikace Office Communicator je ale schopna si v pravidelných intervalech kontrolovat s OCS šířku pásma a latenci a podle naměřených hodnot přizpůsobit kodeky dané situaci. To vše se děje na pozadí bez nutnosti zásahu uživatele. Ten je pouze informován o kvalitě linky. Mimochodem A/V kodeky si získaly u výrobců velkou popularitu a spousta z nich si od firmy Microsoft zakoupila licenci pro jejich použití ve vlastních aplikacích.
Co se týká samotného pořádání audiovizuálních konferencí, mohou být 1:1 nebo 1:n. Do běžící konference je možné kdykoli přizvat dalšího uživatele. Jak už bylo řečeno, uživatelé mohou být všude na světě, kde mají připojení k Internetu. Není potřeba navazovat žádné VPN připojení, klientská aplikace Office Communicator umožňuje uživateli prostě se přidat bez jakéhokoli speciálního nastavování (je to podobné jako Outlook Anywhere).
Webové konference
Další nabídkou OCS jsou webové konference. Jedná se o audiovizuální konference s možností sdílení dalších aplikací. Typickými příklady využití webové konference jsou e-learning, školení, prezentace produktu apod. Uživatel má tak možnost sdílet kromě svého obrazu a zvuku také nějakou spuštěnou aplikaci (např. prezentaci v PowerPointu) a ukázat ji všem účastníkům. Vše se odehrává prostřednictvím aplikace Office Live Meeting. Pomocí této aplikace je možné sdílet:
- Spuštěný program
- Celou plochu uživatele
- Vzdálenou plochu
- Nástěnku (Whiteboard)
- Anketu
- Text
- Webovou stránku
- Výřez obrazovky
K dalším možnostem Office Live Meeting patří:
- Poslat automaticky vygenerovanou pozvánku na webovou konferenci e-mailem
- Nahrávat veškerý obsah, včetně hlasu a obrazu
- Online pokládat dotazy prezentujícímu (Q&A)
- Sdílet podklady ke školení (Handouts)
- Dávat zpětnou vazbu prezentujícímu
- Připojit videokonferenční zařízení Microsoft RoundTable, resp. Polycom CX5000, které je schopno snímat celou místnost kolem dokola.
Sdílení plochy
Klientská aplikace Office Communicator umožňuje na jedno kliknutí sdílet plochu počítače a ukázat ji jinému uživateli, který nad ní může převzít řízení. Tato šikovná funkce může ve firmách sloužit jako interní Helpdesk pro vybrané uživatele.
Posílání souborů
Pomocí aplikace Office Communicator je možné posílat také soubory mezi dvěma uživateli. Na OCS lze dokonce určit, které typy přípon jsou povoleny pro posílání, a v případě, že je na OCS instalován antivirový produkt ForeFront Security for Office Communications Server, pak je možné i posílané soubory skenovat proti virům.
Volání
Jednou z nejdůležitějších funkcí OCS je možnost volání přímo ze softwarového klienta Office Communicator. Z počítače se tak stává regulérní telefon se vším všudy bez nutnosti mít na stole další telefonní přístroj. Z PC lze volat na jiné PC (PC-PC) nebo přímo do veřejné telefonní sítě (PC-PSTN) či na telefon připojený k místní ústředně (PC-PBX). Hovor lze také na PC přijmout. V případě, že uživatel používá ještě telefon připojený k místní ústředně, je možné rozdvojit vyzvánění u příchozího hovoru tak, aby zvonil jak telefon na stole, tak Office Communicator na PC uživatele. Této funkci se také někdy říká Dual Forking a umožní vám prostě si vybrat, jaké zařízení zrovna chcete používat.
K tomu, aby bylo možné z OCS volat do veřejné telefonní sítě (PSTN), je potřeba mít OCS propojené s telefonní ústřednou nebo mít vytvořený přímý „SIP Trunk“ k telefonnímu operátorovi. Na trhu je momentálně několik ústředen, se kterými lze OCS propojit přímo (např. Nortel CS1000 nebo Cisco Call Manager). Pokud má firma úplně jinou ústřednu, je možné ji propojit s OCS prostřednictvím hlasové brány (Media Gateway, resp. VoIP Gateway). Otestované scénáře propojení OCS s různými typy ústředen se dají najít na stránkách TechNet společnosti Microsoft v sekci Microsoft Unified Communications Open Interoperability Program.
Office Communicator neslouží pouze pro samotné uskutečnění hovoru, ale je možné taky pomocí něj nastavovat přesměrování hovorů, současné vyzvánění na nějaký další telefon určený uživatelem (např. jeho mobilní telefon), delegovat vyřizování hovorů na dalšího uživatele (např. na sekretářku). Zároveň lze využít funkci hlasové schránky, kterou zajišťuje Exchange Server 2007, resp. jeho role Unified Messaging. Do hlasové schránky lze také příchozí hovory přesměrovávat ad-hoc, např. když vám volá někdo nevhod, pokud třeba sedíte s notebookem na schůzce. Namluvenou zprávu si pak může uživatel poslechnout v Outlooku. Podobně jako hlasové zprávy do Outlooku padají také e-maily s informacemi o zmeškaných hovorech.
Novinkou v OCS 2007 R2 je možnost dovolat se přímo do webové konference z jakéhokoliv telefonu (tzv. PSTN Dial-in Conferencing). Tuto funkci uživatel využije hlavně ve chvíli, kdy nemá po ruce počítač, ze kterého by se připojil pomocí aplikace Office Live Meeting (např. jede autem). Stačí znát telefonní číslo, kam zavolat, popř. PIN. Obojí je uvedeno v pozvánce na webovou konferenci, kterou dostal e-mailem. Podobné audiokonferenční služby má firma většinou pronajaté od nějakého poskytovatele (např. Verizon nebo MCI) a platí za ně drahé poplatky. Nyní má možnost provozovat si je přes OCS sama a ušetřit tak stovky tisíc ročně za pronájem jejich služeb.
Federace s jinými firmami
V případě, že jiná firma má svůj vlastní OCS, je možné se s ní propojit prostřednictvím federace. Výhodou federace je vzájemná viditelnost uživatelů ve spolupracujících firmách. Uživatel tak má možnost najít v aplikaci Office Communicator kolegu z protější firmy a začít s ním komunikovat úplně stejně, jako by to byl uživatel domácí. Ve federovaném režimu funguje mezi uživateli veškerá komunikace, včetně prezence, IM, audiovizuálních a webových konferencí.
Napojení na veřejné IM služby
Firma má díky OCS také možnost dovolit uživatelům komunikovat pomocí instant messagingu s kontakty na veřejných IM službách MSN, Yahoo, AOL (pod AOL spadá i ICQ) přímo z aplikace Office Communicator. Tak lze docílit i plné kontroly nad vším, co z firmy odchází, a také archivovat veškerou IM komunikaci mezi uživateli.
Klienti
K OCS je možné připojit celou škálu klientů od „tlustého“, přes webového až po mobilního. Předchozí odstavce se o nich zmiňovaly a následující tabulka je shrnuje do stručného přehledu s popisem jejich funkcí. (Klepnutím na tabulku se vám otevře v novém okně ve vyšším rozlišení.)
Jaké licence jsou k OCS potřeba?
Pokud se vám po přečtení zdá, že OCS je příliš složitý produkt, pak vězte, že tomu tak není. Pro rozběhnutí základní funkčnosti uvnitř firmy (prezence, IM, audiovizuální konference, webové konference, sdílení plochy, posílání souborů, vyhledávání v adresáři) vám stačí pouhý jeden OCS Standard Edition server, který je vhodný až do 5000 uživatelů. Samozřejmě, podobně jako u Exchange Serveru, je předpokladem použití Active Directory.
Serverové licence
OCS server je dostupný ve dvou edicích, Standard a Enterprise. Funkční rozdíl v nich není žádný, krom možností vysoké dostupnosti a škálovatelnosti, které nabízí edice Enterprise. Ty lze stavět do tzv. poolu pomocí hardwarového load balanceru a zajistit tak odolnost proti výpadkům v případě havárie. Standard si s sebou nese svůj vlastní SQL Server Express Edition, který se automaticky nainstaluje společně s OCS. Edice Enterprise potřebuje plnohodnotný SQL Server Standard nebo Enterprise, který musí běžet na jiném serveru.
OCS server má (opět podobně jako Exchange Server) několik rolí:
- Standard Edition server
- Front End
- Director
- Mediation
- Edge
- Communicator Web Access
- Archiving
- Monitoring
- Group Chat.
Samostatnou licenci vyžadují pouze role Standard Edition Server, Front End a Edge.
Klientské přístupové licence (CAL)
Pro OCS existují dva typy klientských přístupových licencí, Standard CAL a Enterprise CAL. Do třetice podobně jako u Exchange CAL, jsou Enterprise CAL aditivní. Pozor, tyto licence se nijak nevážou na edice serveru! Následující tabulka srovnává funkce přístupné podle vybavení CAL.
Anonymní uživatelé, kteří se připojují k OCS prostřednictvím aplikace Office Live Meeting, nemusí mít zakoupenu licenci na OCS. Takto je možné posílat pozvánky na externí uživatele např. z jiných firem (odběratelé, dodavatelé, zákazníci, partneři) a vést s nimi konference včetně hlasu, videa a sdílení aplikací.
Licence na Office Communicator
Stejně jako k Exchange Outlook, patří k OCS klient, jímž je Office Communicator. Ten se dá pořídit buď samostatně nebo v rámci Office 2007 Professional Plus nebo Office 2007 Enterprise. S pořízením licence na Office Communicator, zákazník dostává možnost používat zdarma ostatní klienty OCS jako tzv. Additional software. K ostatním klientům patří:
- Communicator Web Access
- Communicator Mobile for Java
- Communicator Mobile for Windows Mobile
Martin Pavlis, Miroslav Knotek a tým KPCS CZ